Czchów. Prokurator zbada działania burmistrza Limanowej? |
WYDARZENIA - Czchów | |||
piątek, 14 października 2016 19:02 | |||
Czy włodarz Limanowej, popełnił przestępstwo, zakupując na terenie gminy Czchów dom, do którego chce przesiedlić Romów? Na to i kilka innych pytań będzie odpowiedzi szukał wymiar sprawiedliwości. Burmistrz Czchowa Marek Chudoba skierował do Prokuratury Rejonowej w Limanowej pismo o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez tamtejszego burmistrza. Zdaniem Marka Chudoby, działania podejmowane przez burmistrza Limanowej wypełniają znamiona przestępstwa opisane w Kodeksie Karnym. Zdaniem władz gminy Czchów do złamania prawa doszło „przez Burmistrza Limanowej, który dokonując zakupu nieruchomości do zasobów mienia komunalnego Gminy Miasta Limanowa poza terenem tej Gminy, przekroczył swoje uprawnienia do zakupu nieruchomości - określone w uchwale Rady Miasta Limanowa nr XIII.100.2015 z dnia 30 lipca 2015 r. w sprawie realizacji zadania dotyczącego poprawy warunków mieszkaniowych społeczności romskiej z terenu Miasta Limanowa – przez co działał na szkodę interesu publicznego Gminy Czchów oraz jej mieszkańców; wprowadzenia przez Burmistrza Limanowej względnie także pracowników Urzędu Miasta Limanowa w błąd Wojewody Małopolskiego, jako instytucji pośredniczącej w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, przyznającego dotacje na realizację zadań w ramach Programu integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014 – 2020, poprzez wskazanie we wniosku aplikacyjnym innego niż rzeczywiste, przeznaczenia dotacji, dokonane w celu uzyskania dla Gminy Limanowa świadczenia pieniężnego w formie dotacji z MSWiA”. Padają także inne zarzuty: „Wyłudzenia poświadczenia nieprawdy przez Państwową Straż Pożarną w Brzesku, dokonanego przez pracownika Urzędu Miasta Limanowa w trakcie kontroli Straży w budynku przy ul. Sądeckiej w Czchowie, poprzez wprowadzenie w błąd przedstawicieli PSP, co do przeznaczenia budynku, tj. poprzez podanie, że budynek będzie miał charakter domu jednorodzinnego, podczas gdy w rzeczywistości miało w nim zamieszkać kilkanaście osób, tworzących co najmniej trzy rodziny, co miała na celu uzyskanie z PSP pozytywnych decyzji w sprawie dopuszczenia budynku do użytkowania, jako spełniającego wymogi przeciwpożarowe, bez konieczności przeprowadzania dodatkowych adaptacji. – Chcemy, by prokuratura dogłębnie zbadała tę sprawę, bo naszym zdaniem doszło do złamania prawa – przekonuje burmistrz Marek Chudoba. (mir)
Publikujemy treść uzasadnienia
1. kopia uchwały nr XIII.100.2015 Na podstawie tej uchwały w dniu 30 listopada 2015 r. zawarto umowę sprzedaży (akt notarialny sporządzony przez notariusza Tomasza Liszkę w Limanowej, Rep. A nr 5162/2015), na mocy której Miasto Limanowa nabyło własność nieruchomości położonej w Gminie Czchów, czyli nie tylko na terenie innej gminy, ale również w odległości ponad 40 km od samego Miasta Limanowa. 2. akt notarialny z dnia 30 listopada 2015 r., Rep. A nr 5162/2015 Abstrahując w tym miejscu od kwestii prawidłowości niedookreślonej treści uchwały należy podkreślić, że skoro nabycie nieruchomości miało na celu zapewnienia odpowiednich warunków mieszkaniowych mieszkańcom Limanowej, to niewątpliwie na podstawie przedmiotowej zgody (co prawda nieprecyzyjnej) nie mogło nastąpić nabycie nieruchomości położonej na terenie innej gminy, lecz wyłącznie na terenie tej gminy, w której podjęto stosowną uchwałę. Nieruchomość ta bowiem, jako mająca z mocy ustawy wchodzić w skład mieszkaniowego zasobu komunalnego Gminy Limanowa, winna była służyć właśnie wspólnocie mieszkańców Gminy Limanowa. Tymczasem zakup nieruchomości na terenie Gminy Czchów powodował kuriozalną sytuację, w której mienie komunalne Gminy Limanowa służyłoby zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych mieszkańców Gminy Czchów, ponieważ po przeprowadzce osoby te stałyby się automatycznie mieszkańcami i członkami wspólnoty Gminy Czchów. Art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie praw lokatorów przewiduje, że tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych gminy. Gmina, na zasadach i w wypadkach przewidzianych w ustawie, zapewnia lokale socjalne i lokale zamienne, a także zaspokaja potrzeby mieszkaniowe gospodarstw domowych o niskich dochodach. Przy tym np. lokale zamienne z definicji muszą znajdować się w tej samej miejscowości w której jest położony lokal dotychczasowy (art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy o ochronie praw lokatorów). Uzasadniając drugi z zarzutów należy odwołać się do treści wniosku o przyznanie dotacji. Analiza wniosku o dofinansowanie złożonego przez Burmistrza Miasta Limanowej do Wojewody Małopolskiego w dniu 30 stycznia 2015 r. rodzi szereg wątpliwości zarówno w zakresie poprawności wyceny nieruchomości objętych wnioskiem: i tak zadeklarowana wartość budynku przeznaczonego do rozbiórki przy ul. Wąskiej w Limanowej to 700 tys. zł (!), deklarowane miejsce realizacji projektu (zapisano „Miasto Limanowa, a następnie dokonano zakupu nieruchomości w Czchowie - Gmina Czchów, zawierając wcześniej umowę na zakup nieruchomości na ten sam cel w Marcinkowicach - Gmina Chełmiec). Wymienić ponadto należy kwestię proponowanych prac budowlanych, ponoszenia nakładów na remonty i modernizacje budynku przy ulicy Wąskiej w Limanowej, których koszt wyniósł kilkadziesiąt tysięcy złotych i zestawić z jednoczesnym uruchomieniem procedury uzyskania zgody na rozbiórkę budynku. Rodzi to zasadnicze wątpliwości, co do prawdziwości i rzetelności podanych we wniosku informacji, które nie znalazły pokrycia w podejmowanych później działaniach. Przechodząc do uzasadnienia wyłudzenia poświadczenia nieprawdy wypada powołać się na protokół kontroli Państwowej Straży Pożarnej w Brzesku. Z dokumentu tego wynika, iż kierownik jednego z Referatu w UM w Limanowej oświadczył , że sporny budynek przy ul. Sądeckiej w Czchowie będzie budynkiem jednorodzinnym. Takie oświadczenie woli stoi w jawnej sprzeczności z faktami, wynikającymi chociażby z wniosku o dofinansowanie na podstawie którego zaplanowano przeniesienie trzech rodzin romskich do budynku w Czchowie. Takie świadome i celowe działanie pracownika Urzędu Miasta w Limanowej mogło wynikać z próby uzyskania pozytywnych decyzji w zakresie dopuszczenia budynku do użytkowania, jako spełniającego wymogi przeciwpożarowe oraz próby obejścia przepisów prawa i uniknięcia konieczności wykonania szeregu czasochłonnych, a także kosztownych prac budowlanych, niezbędnych do wyposażenia budynku wielorodzinnego jakim de facto stanie się budynek komunalny w Czchowie. Jednocześnie wskazuję, że opisane wyżej zachowania mogą wyczerpywać także znamiona innych przestępstw, dlatego wnoszę o podjęcie ścigania również w zakresie ewentualnych innych przestępstw, powołując się przy tym na stanowisko Sądu Najwyższego, w którym stwierdza się, że przedmiotem procesu jest nie opis i ocena prawna czynu, dokonana przez prokuratora w akcie oskarżenia (ani tym bardziej w zawiadomieniu o popełnieniu przestępstwa), lecz czyn przestępny, który faktycznie miał miejsce, a na którego istnienie wskazuje akt oskarżenia, zarysowując zarazem jego ramy faktyczne i czas jego dokonania (orzeczenie SN z dnia 8 października 1955 r., sygn. IV KRn 555/55, OSN 48/56). Komentarze (0)Napisz Komentarz
|