Autostradą przez Powiat Brzeski Drukuj
poniedziałek, 14 maja 2007 01:37

a4

Przebieg A4 przez powiat brzeski.

Z końcem kwietnia rozpoczęły się długo oczekiwane prace przy budowie odcinka Autostrady A4 z Krakowa do Szarowa. Inwestycja ta, finansowana z Krajowego Funduszu Drogowego (839 mln zł) będzie realizowana w ciągu 24 miesięcy. Wykonawcą jest hiszpańsko - polskie konsorcjum firm Dragados S.A. oraz Polimex – Mostostal S.A. Kolejnym etapem będzie budowa odcinka  od węzła "Szarów" do węzła "Brzesko" (realizacja tego odcinka autostrady została zaplanowana na lata 2007-2009). Poniżej przedstawiamy specyfikacje budowy odcinka II (Szarów – Brzesko) oraz odcinka III (Brzesko – Krzyż).

Odcinek II
Szarów - Brzesko
Powstaną: 4 wiadukty autostradowe, 16 wiaduktów drogowych, 4 mosty autostradowe, 3 przejścia dla zwierząt, kładka dla pieszych, wiadukt kolejowy. Na trasie autostrady zbudowane zostaną dwa MOPy: "Kłaj" (MOP III) i "Stanisławice" (MOP II) oraz stacja poboru opłat w Bochni. Na tym odcinku A4 powstaną dwa węzły autostradowe: "Bochnia" i "Brzesko".


Odcinek III
Brzesko - Krzyż



Autostrada pomiędzy węzłami "Brzesko" i "Krzyż" przebiega przez tereny 7 gmin: Brzesko, Borzęcin, Wojnicz, Wierzchosławice, Żabno, Lisia Góra i Tarnów. Na trasie powstanie: 13 wiaduktów autostradowych, 6 mostów autostradowych, 19 wiaduktów drogowych, 2 przejścia dla zwierząt będące zarazem wiaduktami drogowymi, 6 mostów w ciągu dróg zbiorczych, dodatkowo powstaną również obiekty na drogach poprzecznych i dojazdowych. Na trasie autostrady zbudowane zostaną cztery Miejsca Obsługi Podróżnych: "Mokrzyska" (MOP I), "Bagno" (MOP I), "Rudka" (MOP II) i "Komorów" (MOP III) oraz stacja poboru opłat w Brzesku. Na tym odcinku A4 powstaną dwa węzły autostradowe: "Wierzchosławice" – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 975, oraz "Krzyż" – na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 73 Tarnów - Kielce. Oba węzły będą także służyć do wprowadzenia ruchu z autostrady do Tarnowa. Wszystkie krzyżujące się z autostradą drogi poprowadzono bezkolizyjnie wiaduktami nad lub pod autostradą.
W stosunku do poprzedniego projektu, nastąpiły niewielkie zmiany przebiegu trasy.

W Mokrzyskach, zgodnie z sugestiami lokalnego samorządu, na niespełna 4-kilometrowym odcinku przesunięto oś autostrady o maksymalnie 50 m w kierunku południowym.


W Wokowicach, w związku z kolizją trasy autostrady z nasypem kolejowym, zaproponowano wariantowe rozwiązanie polegające na przesunięciu osi autostrady o maksymalnie 30 m
na ok. 2-kilometrowym odcinku. Natomiast w Tarnowie złagodzono przebieg trasy autostrady przez zastosowanie większych promieni łuków poziomych (w poprzedniej wersji małe promienie łuków powodowałyby konieczność ograniczenia prędkości na autostradzie do 100 km/h).

Zakres projektu autostrady zwiększono o 6-kilometrowy odcinek drogi klasy GP, stanowiącej łącznik pomiędzy węzłem "Wierzchosławice" a węzłem "Krakowska" na południowej obwodnicy Tarnowa. Oprócz skomunikowania Tarnowa z autostradą, łącznik umożliwi także włączenie drogi wojewódzkiej nr 975 Wojnicz – Dąbrowa Tarnowska do sieci ulic Tarnowa. Na trasie łącznika przewidziano: budowę bezkolizyjnego węzła na włączeniu do ulicy Witosa, bezkolizyjne przeprowadzenie ulic Dunajcowej, Czarna Droga, Lisia i Pasterska, budowę skrzyżowań jednopoziomowych z ulicami Zbylitowską i Zielną
oraz budowę dwupoziomowego węzła "Krakowska" na końcu odcinka. Budowa łącznika realizowana będzie etapami jako inwestycja niezależna od budowy autostrady; najpierw powstanie jedna jezdnia.
[Na podstawie danych GDDKiA]

 


 

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz dla indywidualnych potrzeb użytkowników zgodnie z Polityką Cookies. Możesz je wyłączyć/zmienić w ustawieniach przeglądarki. .